Zdravý životní styl je, dalo by se říci, modlou dnešní doby a jedním z nejvíce diskutovanějších témat v posledních letech. Faktem je, že tento způsob života s sebou přináší mnoho výhod. Mnoho lidí se jím řídí například právě proto, aby byli více fit, zdraví a méně nemocní, zmenšili míry své postavy a také aby se cítili duševně lépe. Mnohé z nich naplňuje štěstím právě ten pocit, že pro sebe něco dělají a přináší jim to viditelné výsledky, což s sebou může přinášet také lichotivý obdiv okolí. Způsob takového života však s sebou přináší několik pravidel, kterými by se měli lidé řídit, aby jejich snaha měla dostatečný význam.

Vyvážený jídelníček

Je důležité konzumovat pestrou a čerstvou stravu bohatou na vitamíny a minerální látky, abychom tělu dodali vše, co potřebuje. Jídlo by také mělo být rozděleno do pěti menších porcí. Základem je jíst hodně ovoce a zeleniny a to především čerstvé, protože vařením bývají ochuzené o obsažené látky. Dále je vhodné nahradit pšeničnou mouku moukou celozrnnou, protože je nutričně výživnější a celozrnné pečivo dokáže zasytit na delší dobu. Velmi důležitý je také způsob přípravy jídla, při kterém by mělo být použito co nejmenší množství oleje, který běžně činí jídlo náročnějším pro trávení. Ideálním způsobem je příprava jídla v páře, nebo pečení (v alobalu) v troubě. Neopomenutelným je dostatečný přísun tekutin, jejichž ideální množství je 2-3 litry denně v závislosti na pohlaví či vykonávané fyzické aktivitě. Vhodné jsou neslazené minerální vody, bylinkové čaje nebo „obyčejná“ čistá voda.

Dostatek pohybu

Je obecně známo, že pravidelné cvičení prospívá zdraví. Pomáhá předcházet nemocem kardiovaskulárního systému, zvyšuje naši fyzickou kondici nebo se podílí na redukci váhy. Velkou výhodou je také to, že se při cvičení uvolňují v těle endorfiny, jinak zvané „hormony štěstí“, které zlepšují naši náladu a pomáhají tlumit bolest. Ideální je začít rychlou chůzí. Půlhodina rychlochůze denně dokáže mít velmi příznivý vliv nejen na naše zdraví. Díky ní zpevníme hýžďové svaly a svaly nohou. Pro ty, kteří tomuto tempu příliš neholdují nebo jednoduše nemají tolik volného času, lze nahradit jízdu výtahem chůzí pěšky po schodech, vystoupit o zastávku nebo dvě dříve z MHD a projít se, nebo věnovat svému čtyřnohému miláčkovi více času při venčící procházce. Jogging či jízda na kole patří mezi nejúčinnější sporty formující naši fyzickou kondici, výběr sportu a jeho náročnosti by však měl záviset na vašich fyzických schopnostech.

Dostatek odpočinku

Odpočinek je velmi důležitou součástí regenerace mysli i celého těla. Je poměrně důležité mít svou oblíbenou aktivitu, které se člověk s oblibou věnuje a u které dokáže tzv. vypnout a pročistit si hlavu po náročném dni ať už se jedná o četbu knihy, přípravu svého oblíbeného jídla nebo posezení u kávy s přáteli.

Spánek

S odpočinkem souvisí i dostatečně dlouhý a kvalitní spánek, který je potřeba pro regeneraci těla a nabrání dostatečné energie pro další den. Ideální délka spánku se pohybuje mezi 6-8 hodinami, může se však lišit v závislosti na potřebách člověka. Někomu vyhovuje 6 hodin denně, někomu nestačí ani 11 hodin. Aby byl spánek dostatečně kvalitní, je vhodné, aby nebyl nikým a ničím přerušován.

Omezení škodlivých látek

Tímto je myšlena konzumace alkoholu a užívání tabákových výrobků. V rámci zdravého životního stylu je doporučováno užívání obojího minimálně omezit, ne-li dokonce vynechat úplně, což by v případě postupného omezování mělo jít bez větších obtíží. Na druhou stranu je stále možno tvrdit, že například sklenička vína jednou za měsíc neuškodí.

Optimismus a dobrá nálada

Pozitivní myšlení a s ním spojená dobrá nálada lze považovat jako neméně důležitou součást tohoto životního stylu. Negativismus totiž způsobuje psychické výkyvy, které při dlouhodobém přetrvávání mohou vyústit až v psychosomatické potíže. Je důležité se nezatěžovat malichernostmi, těšit se z maličkostí a především se alespoň jednou za den usmát. I falešný, předstíraný úsměv může během krátké chvíle přejít v úsměv upřímný, který do těla vyplaví další hormony štěstí a zlepší nám náladu a dle tvrzení vědců může dokonce prodloužit délku trvání života.